Jeżeli wyjrzymy na ulicę to przekonamy się, że wśród nas jest wielu biegaczy, którzy codziennie pokonują swoją ulubiona trasę w celu wyrobienia odpowiedniej kondycji lub też w celu zgubienia tkanki tłuszczowej. Szczególnie takie osoby widać wiosną, latem, kiedy mamy piękna pogodę za oknem. Wraz z nadejściem sezonu jesienno – zimowego na drogach pozostaje coraz mniej tych osób. Czy ten deszczowo – zimny okres oznacza koniec przygody z bieganiem? Oczywiście, że nie. Zawsze można pomyśleć o tym, aby wskoczyć na bieżnię, dzięki czemu na pewno nie uda nam się wyjść z formy.

Ćwiczenia na bieżni

Wiele osób twierdzi, że bieganie pomaga schudnąć i tak jest naprawdę. Dlatego też, nawet jeżeli pogoda za oknem nie zachęca do biegania, to nie porzucajmy go. W naszych domach na stałe mogą zagościć bieżnie, które bez problemu można zakupić w sklepach sportowych, online. Ich ceny są różnorodne – od kilkuset złotych do takich po kilka tysięcy. Wszystko zależy od naszych potrzeb. Pamiętajmy jednak, że nie warto odmawiać sobie takiego wydatku (nawet, jeżeli będzie trzeba myśleć o ratach), ponieważ inwestujemy w swoją pasję, w coś zdrowego, dzięki czemu będziemy się lepiej czuć. Niektórzy mówią, że bieganie na bieżni to jednak nie to samo, co na dworze, gdzie jest o wiele przyjemniej, można cieszyć się pięknymi widokami, świeżym powietrzem. Tak, mają rację, jednak nie zapominajmy o tym, że po pierwsze warto biegać na bieżni niż siedzieć na kanapie i nic nie robić. Po drugie bieżnię można ustawić na przeciwko TV, dzięki czemu oglądając ulubiony serial nadal możemy być w ruchu. Poza tym ćwiczenia na bieżni na pewno nie będą monotonne, jeżeli puścimy sobie ulubioną muzykę w tle lub na smartfonie (jeżeli jesteśmy na siłowni lub nie chcemy przeszkadzać innym domownikom).

Technika biegania

Nie zapominajmy jednak o tym, że nie liczy się tylko samo bieganie, ponieważ każdy z nas w pogoni za wypełnieniem swoich obowiązków codziennie dużo biega. Aby móc schudnąć liczy się odpowiednia technika biegania, jak również regularność ćwiczeń. Biegajmy przynajmniej po trzy, cztery razy w tygodniu (maksymalnie do 6 razy, aby zapewnić sobie jeden dzień na regeneracje) po minimum 30 minut. Wtedy nasze ciało na pewno spali zbędne kalorie. Do tego na sam początek nie wyznaczajmy sobie celu w postaci kilkunastu kilometrów do przebięgnięcia. Nawet trzy kilometry na sam początek to już coś. Z czasem ta odległość będzie systematycznie zwiększana w taki sposób, że być może w przyszłości pomyślimy o tym, aby wziąć udział w jakimś maratonie biegowym. Warto mieć w swoich domach bieżnie do biegania.

Woman obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Bieganie to bardzo fajna i pożyteczna aktywność sportowa. I to nie tylko wtedy, kiedy za oknem jest piękna pogoda i można bez problemu wyruszyć na ścieżki biegowe. Jeżeli bieganie sprawia nam ogromną satysfakcję, to warto biegać przez cały rok. Jeżeli nie chcemy biegać na dworze wtedy kiedy jest zimno, mokro i na dodatek ciemno (rzadko kto ma okazję do tego, aby biegać w ciągu dnia), to biegajmy w domu lub na siłowni. Odpowiedzią na zapotrzebowanie biegaczy jest profesjonalny sprzęt sportowy, który można postawić we własnym salonie lub w specjalnie stworzonej domowej siłowni. Zakup takiej bieżni może nam się zwrócić po jakimś czasie.

Odpowiednie ćwiczenia na bieżni

Bieżnie dostępne są obecnie w wielu sklepach sportowych prawie na wyciągnięcie ręki (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Sprzet-Cardio_Bieznie-1023.html). Wystarczy tylko opłacić daną kwotę (lub nawet wziąć na raty) i czekać aż sprzęt zostanie podstawiony do naszych domów. Dlaczego warto zakupić bieżnię do domu? Ponieważ nie będziemy musieli płacić za wstęp na siłownię za każdym razem, jeżeli nie planujemy korzystać z innych urządzeń. Zakup bieżni w takim momencie (na początku kosztowny) wydaje się więc bardziej opłacalny. Nie zapominajmy o tym, że ćwiczenia na bieżni nie tylko pomogą w utrzymaniu odpowiedniej kondycji, być może przygotują nas do przebiegnięcia maratonu. Bieganie – nawet na bieżni – wykonywane w odpowiedni sposób to dobry sposób na schudnięcie. Jeżeli więc nie lubimy fitnessu, ćwiczeń siłowych, tylko podoba nam się bieganie, to czas je rozpocząć – nawet jeżeli planujemy to zrobić tylko w domowym zaciszu, ponieważ boimy się/wstydzimy się oczu innych osób.

Trening dobry na wszystko

Zanim jednak rozpoczniemy bieganie na dworze lub na bieżni pamiętajmy o rozgrzewce. Pominięcie tych elementów może w bardzo szybki sposób doprowadzić do urazu, którego nikt nie chce. Można nogę oprzeć o krzesło i najpierw rozciągnąć lewą stronę, potem prawą. Można pokręcić biodrami w jedną i w drugą stronę. Trzydziesto sekundowy trucht w miejscu na przemian z pajacykami pomoże podkręcić metabolizm. Ważne – staw skokowy, czyli kilka skrętów samą stopą w jedną i w drugą stronę świetnie uchroni nas przed urazami. Jeżeli tak będziemy mieli już rozgrzane ciało, to pora na to, aby wejść na bieżnie. Na początku swojej kariery biegacza dystans dopasujmy do swoich możliwości. Starajmy się biegać jednak przez minimum 30 minut dziennie systematycznie zwiększając ten czas o kolejne 5 minut po trzech, czterech dniach. Po miesiącu przekonamy się, że bieganie na bieżni przez nawet godzinę nie sprawia nam trudności i jesteśmy w stanie przebiec jeszcze więcej.

Woman obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Bieganie cieszy się ogromną popularnością. W wielu miastach organizowane są biegi na różnych trasach zawsze cieszące się ogromnym zainteresowaniem biegaczy. Są wśród nas przeciwnicy ćwiczeń fitness, którzy z kolei wielką miłością darzą bieganie. Warto biegać, jeżeli jest to nasza pasja – nie tylko na dworze, kiedy jest ładna pogoda, ale również wtedy, kiedy pogoda nie dopisuje. Warto zaopatrzyć się w bieżnie w domach, dzięki czemu będziemy mogli biegać nawet bez wychodzenia z domu.

Odpowiednie przygotowanie

Biegać każdy może – to prawda? Nie. Biegać mogą tylko osoby, które czują się dobrze i nie istnieją żadne przeciwwskazania. Do tego muszą to być osoby posiadające odpowiednie, stabilizujące obuwie, dzięki czemu noga będzie mniej narażona na urazy, skręcenia. Sam strój nie jest na tyle ważny, aczkolwiek można postarać się o odpowiednie ubrania ze specjalnego materiału pozwalającego naszej skórze oddychać nawet podczas długich maratonów. Zanim przystąpimy do treningu na bieżni pamiętajmy o rozgrzewce, która ma na celu przygotowanie naszego ciała do wysiłku. Jeżeli o tym zapomnimy, to będzie to prosta droga do kontuzji. Bieżnie mają swoich zwolenników, jak również przeciwników (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Sprzet-Cardio_Bieznie-1023.html). Osoby na nie twierdzą, że bieganie w jednym miejscu ze wzrokiem utkwionym w ścianę jest nudne. Z kolei wystarczy tylko bieżnię ustawić na przeciwko okna, telewizora (można biegać nawet podczas oglądania TV!) i na pewno nikt nie będzie się nudził. Zwróćcie uwagę, gdzie bieżnie znaleźć można w siłowniach? No właśnie, są to miejsca skąd można obserwować otoczenie, to co dzieje się za oknem, a więc nikt nie jest narażony na nudę.

Wejście na bieżnię

Bieganie na bieżni rozpoczynamy od wejścia na nią i ustawieniu stóp w odpowiednim miejscu oznaczonym przez producenta. Potem dopiero włączamy maszynę na wolnym tempie i wchodzimy na pas biegowy. Nigdy nie rozpoczynamy biegania od włączenia maszyny (tym bardziej na szybkim tempie) i wejścia na nią. Po prawidłowym rozpoczęciu biegu, kiedy ciało przyzwyczai się do biegu można pomyśleć o zwiększeniu tempa. Stopniowanie wysiłku do naszych najszybszych możliwości jest najzdrowszą formą biegania o której każdy biegacz musi pamiętać. Tak samo jest w momencie kończenia. Z szybkiego przechodzimy na bardzo wolne, aż dochodzimy do momentu, kiedy z biegu przechodzimy w chód aż w końcu stajemy w miejscu. Również po zakończeniu biegania należy pamiętać o rozciąganiu chociaż kilkuminutowym, dzięki czemu nasze ciało odpocznie i w przyszłości nie będzie narażone na urazy oraz żadne kontuzje. Jeżeli nie się czasu na ćwiczenia, to warto przekonać się do bieżni.

Woman obraz autorstwa freepik - www.freepik.com